vihersmoothie

Vegaanihaaste loppui, mitä jäi käteen?

Tammikuu oli ja meni, samoin kuukauden vegaanihaaste hujahti nopeasti. Mitäpä siitä sitten opin ja mitä otan mukaani tulevaisuutta varten? Alla kerättynä hieman plussia ja miinuksia, ajatuksia ja opittua.

Hyvät puolet

Lähdin mukaan haasteeseen, koska haluan lisätä ehdottomasti kasvisten käyttöä ruokavaliossani. Lisäksi toivoin uusia ideoita arkiruokailuun ainaisen jauhelihan ja kanasuikaleiden vaihtoehdoksi. Haasteen aikana tuli paljon tietoa myös eettisistä asioista ja lihankäytön vaikutuksista ilmastoasioihin. Opin lisää tutkimaan tuotteiden tuoteselosteita siltä osin, että onko niissä mitään eläinperäistä. Toki olen aiemminkin lukenut usein tuoteselosteita lähinnä, paljonko ne sisältävät proteiinia, rasvaa, hiilihydraattia tai sokeria, mutta en niinkään, mitä eri aineita ruoat sisältävät. Haasteen aikana opin kiinnittämään tarkasti huomiota ruoan sisältöön. Oli ehkä yllättävää, kuinka monessa ruoassa voi olla jotain eläinperäistä, ei ole tullut edes ajatelleeksi kaikkea. Tai jopa sitä, että mikä kaikenkaikkiaan on eläinperäistä, esimerkiksi hunaja! 

Tutustuin uusiin raaka-aineisiin ja opin valmistamaan esim. tofusta tai soijarouheesta ruokaa, vaikka ennen en ollut näitä osannut valmistaa tai ainakaan niin, että olisin pitänyt lopputuloksesta. Tofuja ja soijatuotteitakin on vaikka minkälaisia, maustamattomia tai eri tavoin maustettuja sekä monessa muodossa. Ehdin kokeilla vain pienen osan. Löysin myös monenlaisia kasviperäisiä “maitotuotteita”; kauramaitoa, -kermaa, -rahkaa, -jugurttia ja juustonkaltaisia tuotteita. 

Kauppoihin on tullut paljon myös uusia kasvisruokavalioon sopivia tuotteita, sekä puolivalmisteita että pakasteita. Proteiinimääriä tutkiessa huomaa, että vegaanisissa vaihtoehdoissa on monesti enemmän proteiinia kuin lihatuotteissa. Silti monesti mietin, että mitähän laittaisin ruoan proteiininlähteeksi, vaikka sitä oli ohjeissa jo valmiina. En vain osannut aina yhdistää, että esimerkiksi linssit, pavut tai tofu ovat juuri sitä proteiinia. En ehtinyt kokeilla edes läheskään kaikkia vaihtoehtoja nyhtökaurasta kasvis-”jauhelihoihin” puhumattakaan kaikista puolivalmisteista. Mutta ehtiihän tuota, on ainakin ideoita, miten vegaaniruokailua voi jatkaa haasteen jälkeenkin.

Haasteet

chiavanukas

Vegaanihaaste sujui kaikkinensa suhteellisen helposti. Suurimmaksi haasteeksi, jos sitä nyt haasteeksi voi sanoa, osoittautui  se, että muu perhe ei lähtenyt haasteeseen mukaan. Eihän se tokikaan ylitsepääsemätöntä ole laittaa itselle eri ruokaa, mutta kyllä se vähän alkoi kyllästyttämään välillä. Yritin kyllä miettiä ruoat pääosin siten, että siitä pystyi muuntamaan sekä vegaanisen että ei-vegaanisen ruoan.

Oma vaikeus oli keksiä arkiruokia ja oppia laittamaan hyvänmakuista ruokaa uusista aineksista. Ensimmäistä kertaa laittaessa ruokaa jostain uudesta raaka-aineesta ei aina onnistu heti nappiin, valmistus vie enemmän aikaa ja maustaminenkin  vaatii toistoja. Vegaaniset ruoat myös maistuvat ja tuntuvat suussa hyvin erilaisilta kuin se mihin on tottunut sekasyöjänä. Aina ei myöskään ollut helppoa löytää korvaavuuksia, jos halusi laittaa jotain ei-vegaanista ruokaa muunneltuna vegaaniseksi niin, että se onnistuisi kuitenkin yhtä hyvin.

Eniten kaipasin haasteen aikana kananmunia ja raejuustoa, en niinkään lihaa. Olen innokas kotileipuri, joten kananmunat kuuluvat aika olennaisesti tähän harrastukseen. Kananmunan voi korvata monella tavalla leivonnassa, mutta aina ei lopputulos ole toivottu, varsinkaan näin lyhyellä kokemuksella vegaanisesta leivonnasta.

Mitä jatkossa

Ehdottomasti haasteesta jäi käteen positiivinen kokemus, eikä haastetta ollut vaikea toteuttaa. Kauppojen valikoimat vaihtelee, mutta pääosin löytyi kyllä aika hyvin eri vegaanisia vaihtoehtoja. Usein ne on jopa erikseen merkityissä omissa hyllyissään. Aion jatkaa pitämällä kasvispäivän vähintään silloin tällöin, mielellään vaikka kerran viikossa. Haasteen ansiosta uskaltaa ottaa käyttöön uusia raaka-aineita herkemmin kuin aiemmin. Aina ei arkiruoan tosiaankaan tarvitse olla jauhelihaa, vaihtoehtoja löytyy runsaasti. Suuri osa vegaanisista lihankorvikkeista valmistuu lisäksi ruoaksi nopeasti. Harvoja raaka-aineita tarvii kypsentää kauaa. Nyt tietää myös paremmin, mistä löytää hyviä vegaanisia reseptejä ja blogeja.

Haasteen facebook-sivulla oli vilkasta keskustelua koko kuukauden ajan (ja varmaan muulloinkin). Osa henkilöistä kertoi erilaisista vaikutuksista fyysiseen olotilaan, hiusten parempaan kuntoon tai parempaan jaksamiseen johtuen vegaanisesta ruokavaliosta. Itse en näin lyhyellä kokemuksella pysty sanomaan, että mitään isoja muutoksia olisi tapahtunut. Olisi kuitenkin ollut todella mielenkiintoista saada otettua esimerkiksi verikokeet ennen ja jälkeen tämän haasteen, koska olen kuullut, että jo melko lyhyessä ajassa veriarvot voivat parantua huomattavasti.